تاثیر برچسب های هشدار دهنده ی سلامت بروی نوشیدنی های شیرین بر تصمیم والدین در خرید این نوشیدنیها برای کودکان

14 ژانویه 2016- محصولات دخانی حاوی بر چسب های هشدار دهنده ای هستند که مصرف کنندگان  را از مضرات سلامت این محصولات آگاه می کند، حال سوال اینست که آیا چنین تاکتیکی برای نوشیدنی های قندی نیز موثر خواهد بود؟ در مطالعه ی اخیر اثر بخشی چنین برچسب های هشدار دهنده ای  بر والدین  به منظور  جلوگیری از خرید نوشیدنیهای قندی برای کودکان بررسی گردید.

محققان امیدوارند این برچسب های هشدار بتواند درصد کودکانی که روزانه از این نوع  مواد قندی استفاده می کنند را کاهش دهد. اگر چه کودکان نسبت به سال 2000 از مقدار شکر افزوده  کمتری استفاده می کنند اما هنوز مقدار مصرف شکر روزانه ی آنها بسیار بیشتر از مقدار توصیه  شده در دستورالعملهای تغذیه ای  است و این موضوع آنها را درمعرض خطر بیماری قلبی عروقی، دیابت و چاقی قرار می دهد.

محققان  دانشکده ی پزشکی Perelmanاز دانشگاه پنسیلوانیا  به بررسی تأثیر برچسب های هشدار دهنده برنوشیدنی های قندی SSBبر کاهش احتمال خرید این محصولات برای کودکان  پرداختند.

پرفسور Christina Robertoنویسنده ی ارشد این تحقیق می گوید: دربرخی از ایالت ها نصب برچسب هشدارسلامت بر نوشیدنیهای قندی اجرا شده است اما تاکنون اطلاعات کمی در مورد تأثیر این برچسب ها بروی عادات خرید و اینکه  کدام نوع از برچسب ها تأثیرات بیشتری دارند، بدست آمده است.

 او می افزاید: از آنجائیکه بیش از نیمی از کودکان زیر یازده سال، روزانه  از این نوع  نوشیدنیها استفاده  می کنند یک نگرانی رو به رشدی در مورد اثرات بهداشتی مرتبط با مصرف این  نوشیدنی ها بوجود آمده است.

 تحقیقات قبلی نشان داد که بسیاری از نوشیدنیهای قندی که  برای کودکان به بازار عرضه می شوند حاوی بیش از 7 قاشق چایخوری شکر در هر 6.5اونس هستند که این مقدار دو برابر میزان مجاز مصرف قند  برای کودکان است.

 به گفته ی محققان، برخی از انواع خاص نوشیدنیهای قندی نظیر آّبهای طعم دار یا نوشیدنی های  میوه ای  یا ورزشی نیاز به  بر چسب هشدار دارند زیرا بسیاری از والدین تصور می کنند این نوع نوشیدنی ها برای کودکانشان  بی خطر و سالم هستند.

 محققان به منظور اجرای این تحقیق- که نتایج آن در مجله ی Pediatricsمنتشر شده است – یک نظر سنجی آنلاین  از 2381 پدر ومادر که حداقل یک کودک 6 تا 11 ساله  داشتند، راه اندازی کردند.

والدین با پیشینه های مختلفی دراین نظر سنجی حضور داشتند، بسیاری از آنها از اقلیت های قومی و نژادی  بودند که بیشترین  نرخ چاقی را در ایالات متحده ی آمریکا  به خود اختصاص داده اند.

 شرکت  کنندگان به 6 گروه تقسیم شدند: گروه کنترل که بر چسب هشدار دهنده  بروی بسته بندی نوشیدنی ها را ندیده بودند، گروهی که به برچسب کالری توجه می کردند و 4 گروه دیگر که به برچسب هشدار سلامت توجه می کردند( یکی از چهار نوع برچسب را که در مورد اثرات احتمالی منفی نوشیدنیهای قندی برسلامت هشدار داده  است را دیده بودند).

 سپس محققان از شرکت کنندگان خواستند تا برای کودکشان یک نوشیدنی انتخاب کنند. محققان مشاهده  نمودند اگر چه متن خاصی که بروی برچسب هشدار سلامت وجود دارد، تأثیری بر انتخاب والدین ندارد اما وجود این برچسب دارای تأثیر معنی داری است.

نتایج نشان می دهد که تنها 40 درصد از والدین گروه هایی که بر چسب هشدار را دیده اند، نوشیدنی های قندی را بر ای کودکانشان خریداری می کنند درحالیکه در گروه کنترل تعداد این افراد به 60 درصد می رسد. علاوه بر این 53 درصد از والدینی که به برچسب کالری توجه می کنند، نوشیدنی های قندی را برای کودکان خود خریداری می کنند.

پرفسور روبرتو می گوید: این یافته ها مشابه با یافته های مطالعات تأثیر بر چسب های هشدار دخانیات است که برای تشویق ترک سیگار طراحی شده اند، نتایج نشان می دهد قرار دادن برچسب هشدار سلامت بروی نوشیدنیهای حاوی قند(SSBs) می تواند راهی بسیار مهم و تاثیرگذار برای آموزش والدین درباره ی اثرات بالقوه مضر مصرف مکرر این نوشیدنیها و تشویق آنها به کاهش خرید این مواد است.

برچسب های هشدار سلامت پتانسیل ایجاد انگیزه برای تغییر رفتار را دارند. این یافته ها به موقع اعلام شد، زیرا در هفته ی گذشته وزارت کشاورزی امریکا در دستورالعمل تغذیه ای جدید خود، مقدار مصرف شکر را به 10 درصد یا کمتر، از کل کالری روزانه، کاهش داد.

پس از ارزیابی مصرف برای برچسبهای هشدار دهنده ی SSB، محققان دریافتند  که حدود 75 درصد از شرکت کنندگان از افزودن این برچسب ها بروی  نوشیدنیهای قندی حمایت  کردند.

 محققان امیدوارند درسایه ی  نتایج این تحقیق، پژوهش های آتی بروی نوع برچسب هایی که می تواند بر روی مصرف کنندگان تأثیرات بیشتری را بر جا گذارد، تحقیق کنند. هنوز سوالات زیاد پاسخ داده نشده ای درمورد برچسب های هشدار دهنده باقی است که در مطالعات آتی به آنها پاسخ داده خواهد شد.

در اوایل هفته ی گذشته نتایج گزارشی در اخبار پزشکی امروز منتشر گردید که نشان داد مصرف نوشیدنی های قندی سبب افزایش چربیهای مضر در بدن و افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی می شود.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/305109.php